Pagina's

maandag 6 juni 2016

Schaapje schaapje, heb je witte wol?

Sheep

In reactie op mijn vorige blog kreeg ik een berichtje van een kennis. Haar zwager heeft een schaap en dat schaap wordt elk voorjaar geschoren. Als ik het wilde, zou ze voor me vragen of ik de wol zou mogen hebben. Daar had ik wel oren naar! Wat is nou leuker dan zelf de wol spinnen waarmee ik kan haken? Zelf de wol wassen en kammen natuurlijk!

Op de dag dat het schaap geschoren is, heb ik de wol afgehaald. Ik had geen idee hoeveel het zou zijn, had voor de zekerheid maar een vuilniszak meegenomen. Dat bleek niet nodig te zijn, het schaap zat al in een zak.
Er komt dus nog best veel wol van één schaap! En wat was het vies... En dan zo vies dat je zou zeggen: "jeetje, wat is dát vies!".Zand, poep, stro en wie weet wat voor andere troep. Tijd om te wassen dus! Maar hoe moest ik dat nu weer aanpakken...? Op internet en in mijn mooie boek over wol spinnen kon ik gelukkig veel informatie vinden. Eitje zou je denken...


Vol goede moed regelde ik een grote bak, zette die in de douche en dumpte er een half schaap in. Water erbij, laten weken, uitspoelen, herhalen. Wat een bagger kwam er af! Na twee keer besloot ik er afwasmiddel bij te doen. En ik dacht dat ik al bagger had gezien... Nu kwam er het smerigste water vanaf! 
Toch werd het niet helemaal schoon. En wat was ik onhandig bezig met dat natte halve schaap! Ik heb het nog een paar keer gespoeld en vervolgens laten drogen.
Heel voorzichtig ben ik het gaan kammen. Maar dat is voor het volgende blog!

Wat heb ik tot nu toe geleerd? Was nooit een haf schaap! Kleine beetjes werkt veel beter!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten