Pagina's

woensdag 24 september 2014

Lieve Mamma

Van harte gefeliciteerd met je 72e verjaardag! Het is een mooie dag om jarig te zijn!

Afgelopen week zijn we weer bij je langs geweest. Eindelijk zijn ook Lars, Mel en de kindjes mee gekomen. Het was druk hoor! Rob en Emma waren er ook, samen met Marco, Dick en Nel. Nouja, je hebt het vast allemaal in de gaten gehouden.

Lieve Mamma, raar hoor, om het erf op de komen en niet jou daar te zien maar Emma. Om binnen te komen en niet jou in de keuken te zien maar Nel. Om niet met je te knuffelen maar om opgevangen te moeten worden door mijn grote kind omdat ik van verdriet niet meer op mijn benen kan staan. Gelukkig was iedereen er om elkaar te steunen.

Lieve Mamma, we hebben alles gedaan wat jij fijn vond. We zijn uit eten geweest met de hele groep bij de Pizzeria, we hebben gewandeld door die mooie straat, we hebben een ijsje gegeten bij de beste ijsboer en die hebben we opgegeten daar waar jij ook ijsjes at met Leen. Ik heb niet gekookt in je keuken maar dat heeft Annet wel gedaan. Raar hoor, om een andere vrouw in jouw keuken te zien. Maar wel lief dat ze voor 20 man eten wilde maken. 20 Man ja! Je hebt het vast wel gezien, misschien met een beetje jaloezie dat je er niet bij kon zijn? Het was wel druk hoor, ik heb me op verschillende momenten afgezonderd van iedereen of tenminste geprobeerd. Ik lijk op jou merkte ik, jij had ook altijd je rust en ruimte nodig. Uiterlijk lijk ik ook veel op je maar dat weet je vast. Ik keek je oude fotoboeken door en Leen dacht dat ik op de foto's stond, niet jij. Ik heb er een paar meegenomen, vind je het goed? Ik zal er goed op passen, ze mogen hier aan de muur. Ik zal ook nog recentere foto's ophangen, heb gelukkig nog die leuke die we vorig jaar hebben gemaakt, toen jij samen met Dieder krentebollen had gebakken.

Lieve Mamma, ik heb je kleren gewassen en in zakken gedaan. Zo wilde Leen het graag, ze gaan naar een goed doel. Er waren dingen bij waarin ik je kon uittekenen maar ook dingen die ik nog nooit had gezien. Ik heb ook die gekke onderbroeken met kantjes van je gewassen! Raar mens ben je toch. Ik heb een kastje uitgeruimd met voornamelijk dingen die me niks zeiden, gelukkig. Op zolder vond ik een doos met je oude correspondentie. Het meeste heb ik gelezen, vind je het goed? Een paar heb ik bewaard en een aantal aan Jan gegeven. Er zat een brief bij die jij hem ooit hebt gestuurd en die nooit was aangekomen. Hij was er blij mee gelukkig. In de correspondentie vond ik ook een klein stukje dagboek van toen je 15 was. Ik heb het meegenomen en gelezen. Wat jammer dat je toen geen vriendin had aan wie je alles kwijt kon. Had je die nu wel? Er zijn in elk geval wel heel veel mensen die om je geven en van je houden. Kijk maar eens naar de reacties op het verhaal dat ik op je blog heb gezet, de berichtjes met medeleven op je facebook, de kaarten die Leen heeft ontvangen en alle mensen die bij je thuis waren om je te herdenken. Ik hoop dat je weet dat er zoveel mensen zijn die je lief vinden.

Lieve Mamma, heb ik je vaak genoeg verteld dat ik van je hou? Dat ik je lief vind en dat je de allerbeste en allerliefste moeder ooit bent? Je weet het toch wel hè? Niet vergeten hoor!! Zelfs al werd ik af en toe doodmoe van je omdat je mijn aandacht nodig had. Zelfs wanneer ik me voor je schaamde omdat je zong en danste op straat. Zelfs wanneer je raar deed. Zelfs terwijl ik je niet vaker heb bezocht dan ik deed. Toch hou ik van je, met heel mijn hart.

Lieve Mamma, ik ben blij dat ik je gisteren nog heb kunnen zien. Heb je gezien hoe je erbij lag? Wat een kitsch hè! Dat witte nepsatijn met roesjes. Het is niet je kleur hoor, wit. Ik had m'n groene jurkje aangetrokken, omdat het jouw lievelingskleur is. Vond je het mooi? Ik vind het wel heel fijn dat je er zo verzorgd bij lag en dat je met respect werd behandeld. Ik heb lang getwijfeld of ik je wilde zien hoor. We hadden zoveel spookverhalen gehoord, dat je na de dood zo snel achteruit was gegaan. Ze vertelden dat je zwarte vlekken had in je gezicht. Ik was ook bang dat je je gebit niet meer in zou hebben, dan zie je er altijd zo raar uit! Lars is eerst naar binnen gegaan en zei me meteen dat ik ook kon komen kijken. De bovenkant van je gezicht was rood en de onderkant was wit, er waren gelukkig geen enge vlekken en je gebit zat ook nog op z'n plaats. Minus de tand die eruit gevallen was en die je niet wilde laten terugplaatsen. Ja, ik heb het wel gezien! Je mond stond namelijk een klein beetje open. Maar een heel klein stukje hoor, je lag echt niet voor schandaal. Je gezicht was wel dik. Was je in het afgelopen jaar nou zoveel aangekomen? Of was het wat Lijda zei, dat je opgezwollen was na de dood? Nou ja, hoe het ook zij, jij was het echt. Ik heb je niet meer aangeraakt, vind je dat erg? Ik wilde je wel nog een kus geven of over je wang strijken maar ik durfde het niet. Lars heeft wel gevoeld en hij zei dat je koud en hard was. Je hebt vast een aantal dagen in de diepvries gelegen. Gelukkig hingen er geen ijspegels aan je wimpers.

Lieve Mamma, gisteren hebben we Leen weer alleen moeten laten. Hij had het er zo moeilijk mee! Wees niet bang hoor, alle vrienden zorgen voor hem. Vandaag ben je gecremeerd. Zonder dienst, het gaat in Hongarije niet zoals in Nederland. Vandaag ben je zonder dienst en zonder ons erbij gecremeerd. Gelukkig krijgen we je terug, al is het in andere vorm. In het voorjaar komen we met z'n allen terug om nog een keer afscheid van je te nemen. We zullen een deel van je as uitstrooien in de tuin, op alle plaatsen waar je graag kwam. Een deel neem ik mee naar huis. Ik wil een sieraad laten maken met een beetje van je as erin en ik wil een tattoo laten zetten met jouw as. Dichterbij dan in m'n huid kan ik je niet bewaren. Behalve in mijn hart natuurlijk, waar je voor altijd blijft.

Lieve Mamma, ik heb heel veel gehuild om je de laatste dagen. Ik ben ook boos op je geweest dat je me zomaar in de steek hebt gelaten. Ons in de steek hebt gelaten, veel te vroeg. Uiteindelijk neem ik je niks kwalijk hoor. Je bent niet vermoord en niet verongelukt, het was dus je tijd. Ik ben er alleen nog niet klaar voor om je te laten gaan. 

Lieve Mamma, ik zal je voor altijd missen, voor altijd de pijn van je gemis in mijn hart voelen, ik zal altijd aan je blijven denken en ik zal altijd van je blijven houden. Ik hoop dat het gemis en de pijn minder zullen worden maar ik hoop ook dat dat nooit helemaal voorbij zal gaan.

Liefste Mamma, fijne 72e verjaardag. Ik zal donderdag een taart voor je bakken en met Dieder opeten. We zullen aan je denken en je verjaardag vieren.

Dag liefste Mamma! Heb vrede waar je nu bent en weet dat we aan je denken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten