Pagina's

dinsdag 29 maart 2016

Spinnen....



Brrr...! Wat een engerd zeg! En ja ik weet het; ze zijn vast banger van ons dan wij van hen... Maar toch: BRRRRR!!!

Goed, dat is helemaal niet waarover ik wilde schrijven, ik werd afgeleid. Mijn "spin"onderwerp is een veel leuker onderwerp (al zeg ik het zelf); spinnen op een spinnenwiel! 

Vroeger, toen ik nog héél jong was, sponnen mijn ouders op spinnewielen (ja, toen nog zonder extra n). Ze haalden schapenwol bij een schapenboer, kaarden en wasten de wol en sponnen het zelf. Vervolgens breide mijn moeder daarvan vestjes, truien sloffen en vast nog andere mooie dingen. Ze stonden zelfs samen op de braderie in Halsteren (in klederdracht!) waar ze ook sponnen en hun maaksels verkochten.


Moeders in klederdracht op de braderie
Wij (mijn broertje en ik) liepen dus ook altijd in handgebreide vestjes en hadden altijd warme voetjes dankzij de pantoffels (met zooltjes van schapenvacht!). Toen vond ik het niet altijd tof maar man, wat mis ik die pantoffeltjes nu! Goed dat het weer lente is....

Ik dwaal weer af! Als kleintje mocht ik natuurlijk ook "spinnen". Wat zich vertaalde in "aan het spinnenwiel zitten en doen alsof je iets doet" (want dat pedaal is veel te laag...

 
Nu, jaren later, ben ik zelf dol op handwerken en dan met name haken. Overal zijn de meest mooie wolletje te koop en daar ben ik ook dol op! Maar wat is er nu leuker dan echt alles zelf te hebben gemaakt? Nou ja, alles, de wol komt natuurlijk niet van mijn rug...
Dus.... ik kocht een spinnenwiel! Tweedehands natuurlijk, ik moet eerst maa eens zien of ik het kan. En daar twijfel ik helemaal niet aan! Met twee zo creatieve mensen als ouders moet dat wel in de genen zitten!

Hier is ie dan; mijn nieuwe aanwinst!

En nu nog ergens mooie ongesponnen wol vandaan toveren. Wie heeft suggesties/ aanbod?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten