Pagina's

woensdag 8 juni 2011

De flop

Of het fiasco, de sof, weggewaaid geld, bedenk er maar een mooie naam voor...

Afgelopen zaterdag was het eindelijk zover: de markt van de handmade shop.Al maanden van tevoren had ik me er op verheugd; weer een markt! Nouja, ik heb er over geschreven dus jullie weten hoeveel zin ik er in had, dat hoef ik niet nog een keer te vertellen.
Op vrijdagavond heb ik nog tot laat prijskaartjes zitten schrijven, nog meer sieraden gemaakt, de auto ingepakt, honderd keer gecontroleerd of ik alles wel had, niks vergeten was. Uiteindelijk heb ik mezelf gedwongen op de bank te gaan zitten om even te ontspannen.
Zaterdagochtend; 07.00 uur: de wekker! Aankleden, eten, stressen, nog eens controleren of ik alles wel had en om kwart voor 8 in de auto naar Rotterdam. Tegen 9 uur kwamen we op de plaats van bestemming: het winkelcentrum. De meneren van de marktkraamverhuur waren druk bezig de kramen op te bouwen. Zoon en ik zijn eerst het plein opgelopen om te kijken welke kraam van ons zou zijn en om de borg te betalen. Toen we het plein opliepen, vond ik het daar al erg hard waaien.
Na het betalen van de borg zijn we terug naar de auto gegaan (die toen inmiddels was geparkeerd door mijn lief) en hebben we met z'n drieën alle spullen uit de auto gehaald en naar de kraam gebracht. Eerst de grote zwarte lap fluweel op de kraam. Die bleef niet liggen door de wind, dus is lief punaises gaan kopen. Toen de doek eenmaal lag, zijn we alle sieraden gaan uitstallen. Deze keer had ik een halve kraam en een keer zoveel spullen als vorige keer, dus het zag er lekker vol uit!
De kraam mèt zoon erbij!

Zoon en ik hebben ons achter de kaam geïnstalleerd en waren er helemaal klaar voor. Het bleef waaien helaas. De hele tijd kwamen er wel mensen langs lopen, best gezellig op het plein. Op een moment kwam er een mevrouw voorbij die vertelde dat ze aan het water woonde in een appartement. "Wat waait het hard he" zei ze. We konden niet anders dan beamen! "Ja, het waait hier altijd zo hard hoor. De gemeente is van plan schermen te plaatsen aan het eind van het plein, zodat het waaien wat minder zal zijn." Op dat moment besteedde ik niet heel veel aandacht aan die uitspraak maar later kwam die zin heel hard naar boven...

Ik denk een uur, anderhalf later, gebeurde er iets, wat het begin van het einde van de markt inluidde. Één van de kramen ging om, mèt de standhouder eronder! Paniek alom natuurlijk, vooral bij de organisatie. Er werd gebeld met de kraamverhuur en die vertelden dat het een goed idee was als alle zeilen (die op de kraam liggen) opgerold zouden worden, dan kon er geen wind onder komen. Veel mensen hebben dat ook gedaan. Ik niet, want wij hadden niet al te veel last van de wind (we stonden aan de zijkant).
Na die happening ben ik een rondje gaan lopen; je wil tenslotte ook wel weten wat de concurrentie heeft gemaakt om te verkopen, èn eens kijken of er nog iets van mijn gading bij zat! Hoe verder ik naar de andere kant van het plein liep, hoe harder het waaide. Mensen zaten angstvallig hun spullen vast te houden want er waren al dingen weggewaaid en omgewaaid. Aan het andere eind van de markt was de wind niet te doen. Toen ik terugliep, langs de kraam van de organisatie, ving ik een gesprek op over stoppen met de markt. Hm? Dàt klonk niet goed! Ik ben meteen terug gegaan naar mijn (gedeelde) kraam en vertelde het aan mijn kraamgenoot (@vinvinovase). Wij wilden helemaal niet weg! Maar al snel kwam daar de organisator om te vertellen dat we gingen stoppen, te gevaarlijk om verder te gaan. Toen uiteindelijk iedereen aan het inpakken was, hebben wij dat ook maar gedaan... Ik heb mijn lief gebeld (die op dat moment net aan de lunch zat met een goede vriend, aan de andere kant van Rotterdam) om ons op te komen halen. Met gepaste stilte in de auto zijn we weer terug naar huis gereden...

Na maanden van stress en voorbereiding is deze leuke dag dus letterlijk weggewaaid. Alle stress, geld en hard werk voor niks. Ik heb welgeteld één (1) boekenlegger verkocht... Ik hoop heel hard dat de volgende markt waarvoor ik me heb ingeschreven wel doorgaat. Als er iemand is die nog een leuke markt weet waar Versierseltjes niet zou misstaan: vertel! Graag!
Het uitzicht vanuit mijn kraam

2 opmerkingen:

  1. zonde joh! zou jij niet op de kunstmarkt van bergen op zoom kunnen komen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een pracht stuk ! ik maak ook sieraden maar deze zijn TOP !!
    je kan eens kijken wat ik met mijn dochter zoal maak.
    Vind meer
    Kindersieraden

    BeantwoordenVerwijderen